kootud kooliajal ja imestan siiani, kuidas ma tol ajal noore tüdrukuna viitsisin kahe lõngaga mustrit taga ajada. Suurt rolli mängis kindlasti mu õde, kes siiski aitas mind kudumisprotsessil. Mäletan selgelt, et üks kinnas oli ühtepidi ja teine teistsuguste silmustega, kuid ma arvan, et sain siiski sellise töö eest hea hinde. Õpetaja oli ilmselt kõigi vastu leebe, ta teadis, et paljudel kudusid emad-vanaemad kindad valmis (nagu tänapäevalgi), kuid kui oli ilmselgelt näha, et laps oli ise ka vaeva näinud, siis oli asi tunnustamist väärt.
Ringiga kirikinnasteni jõudsin kevadel. Ühel hetkel sai isu
täis nendest kampsunitest ja hakkasin sokke kuduma. Ilusate sokimustrite
otsimisel jõudsin kirikinnasteni, mis olid veelgi ilusamad.
Surfates internetis hakkasid üha enam meeldima rahvusliku
alatooniga kindamustrid. Eelkõige paelusid mind Läti kindad. Ja ega nad on
tõesti klass omaette – uhked, värvipillerkaarelised, osad on nii omapäraste
võtetega kootud, et ei saagi kohe aru. Siis mõtlesin, et kui lätakatel on nii
ilusad, kas siis eestlastel polegi! Nii jõudsin Eesti rahvuskinnasteni, Kristi
Jõeste suurepärase blogi läbilahkamiseni, MUIS-ini.
Kui nüüd igal hetkel koon kindaid, siis tuttavad ikka
küsivad, kelle jaoks? Minul üks vastus – õpin. Õpin kuduma rahvuslikke kindaid,
kudumisvõtteid on nii palju, mustrivalik on nii lai… Kõike tahaks läbikududa,
kui vaid jõuaks... Kindapärand on väga sügav maailm, mis on paksult täis infot
meie mineviku kohta.
Mõni vangutab pead, et kas tõesti piirkonniti on veel eraldi
kindamustrid ja kas pole vahet, mis sa sinna kinda peale kood. Kui hakkan
natukene selgitama, et mis toimub kindakudumise maailmas, mis probleemid
kerkivad üles, mida arutletakse, kuhupoole püüeldakse, siis tekitab see hämmingut. See on nagu väike omaette
maailm ja kui tekivad kirglikud arutelud, nagu seda oli paar nädalat tagasi, siis see meenutab kõrvalvaatajale
kui tormi veeklaasis.
Lastele kudus vanaema alati villaseid kindaid ja sõrmikuid. Mäletan, et need olid alati mustrilised. Mälestuseks on jäänud üks kindapaarike. |
Olen kindel, et teemal” vana vs uus” tekivad vaidlused nii
mitmeski valdkonnas, näites ehitusfoorumites, kus samuti üritatakse vanu traditsioone
tuua üle kaasaegsesse ehituskunsti. Kuidas see õnnestuks aga sedasi, et ei rikutaks
mitmesajaaastaseid tavasid, mille üle me eestlased ju tegelikult uhked oleme. Meil
on paljustki, mida eurooplastel tänu linnastumisele ammu pole.
Sellele, et säiliks rahvakultuur, tuleb sellele teemale rohkem
tähelepanu pöörata. Pelgalt rahvarõivad ja üksikud rahvamustrid trükituna
toodetele ei ole veel pärandikultuuri edasiviimine. Arvan, et rohkem võiksid
just sõna võtta need teadjad-targad, kes igapäevaselt puutuvad kokku kõige hea
ja vanaga. Näitama ja demonstreerima, et vana uues kuues on vägagi ilus, rõhutama,
et see on just sobilik asendama tänapäeva kitši ja hiina rämpsu. Just läbi ilu võiks
inimesi nakatada rohkem käsitööd tegema. Kirikindaid näiteks kuduma.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar